Burn out

Letterlijk betekent het opbranden. Branden tot de brandstof op is . Er is geen energie meer wat resulteert in emotionele en lichamelijke uitputting.

Bij (bijna) burn out voel je je al een langere tijd niet zo goed. Kenmerkend hiervoor is: moe zijn,  slecht slapen, piekeren, je werk word je te veel,  irritatie, boosheid, concentratie en geheugen problemen, ontspannen is lastig, pijntjes en kwaaltjes( hoofdpijn, buikpijn, spierpijn).

Ook kun je afstand nemen, voelen er alleen voor te staan en maar door te moeten gaan. Of je bent er juist op gericht om anderen om te helpen en je over-verantwoordelijk te voelen. Het rare is dat je maar door blijft gaan met stevig sporten, lange werkdagen maken, sociaal actief zijn ondanks dat je lichaam vraagt om rust. Je lijkt bang om niet meer in beweging te kunnen komen als je toegeeft aan je vermoeidheid.

Werkgerelateerde factoren en een periode van langdurige (werk)stress spelen een belangrijke rol bij Burn out. Denk aan een hoge werkdruk, een bedrijfscultuur van lange werkdagen maken, moeten presteren, grote resultaatgerichtheid, weinig steun ervaren van managers of collega’s, kantoortuinen of intensief persoonlijk meebeleven zoals in de zorg.

Ook bepalend zijn persoonlijke kenmerken als minder zelfverzekerd zijn, moeilijk nee zeggen, enthousiast zijn, hard willen werken, grote betrokkenheid, willen presteren.

Behandeling Met haptonomie gaan we aandacht geven aan jou. Van je gerichtheid op de buitenwereld (gezin, werk, vrienden) gaan we naar focus op jou. Hoe gaat het met jou? Wat zijn jouw behoeftes? Wanneer voel je dat er een grens bereikt is? Dat is vaak heel lastig. Daarnaast is er  aandacht voor hoe de (bijna) burn out heeft kunnen ontstaan. Welke werkgerelateerde factoren en persoonlijke kenmerken zijn je valkuil geworden?  Je leert signalen  herkennen, erkennen en jezelf aandacht geven. In een eerder stadium kom je zo te weten dat er overbelasting dreigt, zodat je adequaat kunt reageren op deze prikkels. Zo ontwikkel je naar ander gedrag.